יום שני, 12 בספטמבר 2011

Kaichou wa Maid-sama

לא מזמן צפיתי שוב בפרקים האחרונים של הסדרה הזאת. זה הזכיר לי שהיא הרבה יותר טובה ממה שהיא עושה רושם בהתחלה, מה שנקרא אנדר-רייטד. במיוחד בקהילה הישראלית.


לכאורה נדמה ששוב יש לנו פה עוד סדרת שוג'ו מתחת לממוצע, עם גיבורה ראשית צונדרה, ובחור שאוהב אותה, והיחסים שלהם לא זזים לשום מקום, והצופה מבזבז את הזמן שלו על כלום. הפן הוויזואלי גם לא תורם, הציור לא מי יודע מה מרשים, האפקטים לא כל כך מנצנצים, האנימציה לא בשמיים, ובכללי כל העסק נראה ממוצע.

הסדרה מתרחשת בבית ספר לבנים בלבד, שלא מזמן פתח את שעריו גם לבנות. מיסאקי, הגיבורה הצונדרה שלנו, נרשמת לבית הספר בגלל שהוא זול למרות ההישגים הלימודיים המרשימים שלה, ובעודה מלאת אמביציה לשנות את האווירה בבית הספר שתהיה נעימה יותר גם לבנות, היא נהיית יו"ר מועצת התלמידים של בית הספר. המשפחה של מיסאקי נמצאת במצוקה כלכלית, בעקבות העובדה שאבא של מיסאקי ברח, ועל הבנות לעזור לאמן לפרנס את עצמן. כתוצאה מכך, מיסאקי למעשה מנהלת "חיים כפולים", ועובדת במייד קפה בתור מלצרית. בהתאם לחוקים הנוקשים של בתי הספר ביפן, לפיהם לתלמידים אסור לעבוד, מיסאקי חייבת לשמור את המקצוע בסוד. קצת עומד בסתירה עם העובדה שהיא תלמידה למופת ויו"ר מועצת התלמידים.
עריכה:
בגלל שצפיתי שוב רק בכמה פרקים האחרונים, לא זכרתי נכון את הסיבה של מיסאקי להסתיר את העבודה שלה. תודה לאנונימי שריענן את זכרוני, שהיא פשוט מסתירה את זה בגלל המוניטין שלה בתור יו"ר מועצת תלמידים.

 לתמונה נכנס אוסוי, הגיבור שלנו, ומיד הוא שם עין על מיסאקי. בשונה מהגיבור הגנרי חסר עמוד השדרה של סדרות צונדרה, אוסוי הוא בחור שעומד על שלו. האינטראקציה שלו עם מיסאקי היא בעיקרה הצקות חד צדדויות, מה שמאד מעצבן את הגברת. למעשה אוסוי מחליט שהוא רוצה את מיסאקי, והוא מתחיל איתה בכל הכח. הוא לא נופל לאותה רוטינה של גיבורי סדרות צונדרה נמושות, שהופכים להיות שפוטים של אותן בנות, וההתפתחות הרומנטית לא זזה לשום מקום, לא לא, אוסוי נחוש בדעתו, ויש לזה כיוון מאד ברור...
אוסוי עוזר למיסאקי לשמור על הסוד שלה

מה שמצא חן בעיני בסדרה הזו, ואני חושבת שפה טמון כל החן שלה, הוא העובדה שאוסוי שובר את התבנית הזו. זה לא מסתכם בקטעי פוצי מוצי קטנים בין הגיבורים, שאחריהם כולם חוזרים להתנהג כאילו שום דבר לא קרה (אחד הדברים היותר מעצבנים). בשביל אוסוי כל האמצעים כשרים. דיבור חלקלק ומשפטי פתיחה מרשימים, התנהגות ישירה לגבי המטרה שלו, לפעמים מעשים שגובלים בהטרדה מינית, אבל בקטנה. הוא רוצה את מיסאקי ואי אפשר להתעלם מזה. גם היא לא יכולה.
במהלך הסדרה אנחנו רואים תהליך של "שבירת" הצונדרה. ישנה התפתחות של ממש במערכת היחסים בין השניים, וזה נעשה בצורה אמינה וטבעית ביותר. אולי לא ראיתי מספיק אנימה בסגנון (אני בספק) או שלא קראתי מספיק מנגה בסגנון (יותר סביר), אבל מה שקורה בסדרה הזאת נראה לי די נדיר וייחודי, וחבל לי שלא מספיק אנשים צפו בה, מעצם היותה אנדר-רייטד. 

אני ממליצה עליה בחום לכל מי שאוהב רומנטיקה באנימה שלו, שבנוסף להתפתחות במערכת היחסים, מובאת פה בצורה מתוקה ביותר. בתאבון.

Kaichou wa Maid-sama!
סטודיו: J.C. Staff
מס' פרקים: 26
עונה: אפריל 2010



25 תגובות:

  1. ועכשיו ליאקואין דומו D:

    השבמחק
  2. יהיה קצת יותר קשה לשווק את סייטוקאי יאקוינדומו לקהל הרחב...

    השבמחק
  3. תכלס תמיד הגברים שפוטים של הצונדרות האלה שלא משתנות. יפה לשמוע שיש סדרות שעושות את זה אחרת :) יופי של ביקורת. ממש אהבתי

    השבמחק
  4. קשה לי להגדיר אותה כאחת שצריכה לקבל יותר קרדיט ממה שהיא קיבלה. עקבתי אחרי הסדרה פרק אחרי פרק והיא לא הותירה בי רושם רב. הסגנון די שוג'ואי מצוי וגם כן היחסים בין אוסוי למיסה לא ממש התקדמו לשום מקום עד שהחבר ילדות נכנס ואוסוי החליט להגביר את הקצב. רוב הפעמים שאת מתארת כ"שבירה של הצונדרה" נשכחו אחרי אותו פרק והסיבוב חזר על עצמו בפרק הבא.

    השבמחק
  5. זה כבר נכנס לרמה של ספוילרים.
    אותו חבר ילדות שנכנס לתמונה, במקום להפוך למתחרה גנרי בתחרות בלתי נגמרת בין שני הבחורים על ליבה של הצונדרה האלמותית, קלישאה מוכרת ודי reverse-harem, משמש כללי להנעת העלילה. התפקיד שלו הוא לגרום לאוסוי להגביר קצב.
    לגיטימי לחלוטין, ונעלה יותר על רוב הסדרות.

    ואם אתה אומר שאין שבירה של הצונדרה וזה נשכח אחרי אותו פרק, כנראה לא צפית בסוף.
    תמיד ישנם אירועים קטנים, שמיסאקי מעידפה להכניס מתחת לשטיח, בעוד אוסוי ממשיך לנסות. זה מתגבר בצורה ספיראלית, לאט לאט, אבל ממש לא נשכח.

    השבמחק
  6. ראיתי את הסוף, אבל רק שם הייתה התייחסות לשאר הדברים שקרו בהמשך העונה.
    ותמיד משתמשים בקלף "הבחור השני שגם הוא שם עין על הבחורה" בשביל נסיון כלשהו לסבך ולהגביר את העניין בעלילה ולגרום לבחור השני להגביר את הקצב. אם באמת היו יכולים לגמור את הסדרה לקונקלוג'ן טוב מבלי להשתמש בקלף הזה אולי הייתי מעריך את הסדרה יותר. זה שהשתמשו בו מראה כמה הם לא מצליחים לשבור את התבנית ולעשות משהו מיוחד.

    השבמחק
  7. לא רואה שום מניעה להשתמש בכלי עלילתי לגיטימי. אני רואה את זה רק לטובת הסדרה, שהיא לא סתם הפכה אותו למתחרה שמסבך את העסק, אבל לא יוצא מזה כלום, אלא השתמשה בזה בתור כלי לזירוז.
    זה כלי והשימוש בו במקרה הזה טוב. בשונה מהרבה מקרים אחרים בהם השימוש בכלים מסויימים הוא עקר.

    ואמנם לא היתה התיחסות ספציפית לאירועים שקרו (ממש לא הייתי מצפה שיעלו פתאום נקודות מהעבר), אבל העובדה שכל החיזורים של אוסוי השפיעו על מיסאקי, וכצורך שלה לשמר את הפאסון הצונדרה-י שלה היא לא הרשתה לעצמה להתנהג איך שהיא רוצה, וזה בא לידי ביטוי בשיחה שלהם בסוף הסדרה (בעקבות מה שהסולן של הלהקה ההיא אמר לה), מספיק ביותר.
    הסדרה ללא ספק הלכה לכיוון מסויים, והגיעה לקליימקס בסוף. הרבה סדרות אחרות נופלות פה וממשיכות במחזוריות גנרית.

    השבמחק
  8. תמיד משתמשים בזה ככלי לזירוז. זה היה ככה גם קימי נו טודוקה, בבוקורה גה איטה, ואני די בטוח שעוד בהמון סדרות שוג'ו אחרות. אין פה שום דבר מקורי, ביצוע בינוני, אוסוי הוא בול כמו שאר המושא אהבה של הMC בסדרת שוג'ו, והיא כל כך נשכחת שהייתי צריך לראות שוב את הפרק האחרון בשביל להזכר האם הם ביחד בסוף או לא.

    והערה לסיום:
    בית הספר לא אסר על עבודות זמניות, היא שמרה על זה בסוד כי היא לא רצתה שהדימוי של ראש מועצת התלמידים הקשוחה שלה תשבר וכל מה שהיא השיגה ימחק.

    השבמחק
  9. לא אמרתי לרגע שזה מקורי, רק שזה נדיר.
    ולהשוואת את זה לקימי ני טודוקה ובוקורה גא איטה נשמע לי כמו מחמאה.

    לא זכורות לי עוד סדרות בהן הבחור הוא כל כך כוחני.

    וגם לא בעיה שלי שלא הצלחת לזכור את הסוף, שכן הגיע לקונקלוז'ן :)

    השבמחק
  10. תעשי לי טובה, קימי נו טודוקה הייתה סדרה שנמרחה על פני כמעט 40 פרקים מתסכלים שבהם כמעט ולא היה כלום שאם לא היו משתמשים בקלף "הבחור השלישי" גם לא היו מצליחים לקדם את העלילה.
    וזה שהבחור הוא אנס בפוטנציה לא הופכת אותו לדמות טובה.

    השבמחק
  11. הוא לא אנס בפוטנציה, ואין שום בעיה עם זה שקימי ני טודוקה "נמרחה". בסופו של דבר, גם היא הגיעה לקונקלוז'ן שלה.
    בשונה מקימי ני טודוקה שנמרחה בגלל שלמרות שגם קאזהאיה וגם סוואקו היו בעניין, שניהם טמבלים (!), במייד-סאמה, מיסאקי לא היתה בעניין, אז היה צורך ביותר השקעה.

    צר לי שהסדרה לא מצאה חן בעינייך ולא תפורה לפי איך שאתה ציפית, ויופי שאתה מוציא תסכולים, אבל כתבתי את הפוסט על מה שאהבתי בסדרה, ולא כדי שתגלול את כל רעות העולם.

    למה אני צריכה לעשות לך טובה?

    השבמחק
  12. העונה השניה של קימיני בהחלט הייתה מרוחה ומתסכלת, אבל העונה הראשונה הייתה טובה.

    ואני לא יודע מאיזה רקע אתה מגיע, במקרה שאתה מגיע מרקע של קריאת מנגות אז אני יכול לראות למה שתסתכל על הסידרה הזו כמו שאתה מסתכל, כי מבחינת מנגות רוב הדברים מהסידרה הזו הרבה פחות מיוחדים.

    אבל ברגע שמדובר באנימות המצב דיי שונה, כי בסופו של דבר כמעט שאין אנימות שוג'ו, ויש עוד פחות סדרות שוג'ו טובות.

    אז כשיש בקושי 10 סדרות שוג'ו טובות, וזו סידרת שוג'ו טובה אבל כמעט לא מוכרת זה כן נכנס להגדרה של אנדר רייטד..

    השבמחק
  13. גרועה היא לא, אבל היא גם לא אוצר לאומי. סך הכל סדרה שהיא ברמת הבסדר, ששום חפירות על הפרטים הקטנים לא ישנו את זה.

    השבמחק
  14. זה לא משנה את העובדה שאם שאר הסדרות קיבלו יותר קרדיט הגיוני שגם זו תקבל יותר קרדיט.

    השבמחק
  15. אמנם אני לא חסידה גדולה של הדירוג ב-MAL ו-AniDB, אבל היא מקבלת דירוג די מוצק הרבה מעל ה"בסדר".

    חפירות על הפרטים ה"קטנים" בהחלט יכולים לשנות את העובדה שהיא אנדר-רייטד, כי כשאנשים לא מכירים את אותם פרטים ומסתמכים רק על רושם ראשוני, אז היא גם תשאר אנדר-רייטד!
    (כאמור, במיוחד בקהל הישראלי).

    השבמחק
  16. לא ראיתי מייד סאמה, אבל אני רוצה להגיד משהו:
    אפשר לעשות דברים בצורה טובה ונכונה ואפשר לעשות דברים בצורה נמרחת ומשעממת.

    גם אם קאיצ'ו ווא מייד סאמה משתמשת בכלים נפוצים בפיתוח סדרות רומנטיקה אין זה אומר שהיא בהכרח אינה עושה את זה בצורה טובה, ואם אינה משתמשת בכלים נפוצים אין זה אומר שהיא עושה עבודה טובה בהכרח.

    מעבר לזה, אנונימי, השוות את קאיצ'ו ווא מייד סאמה לקימי ני טודוקה (שראיתי את העונה הראשונה והיא הייתה מצויינת) ובוקורה גה איתא (שגם היא אחת הסדרות שיותר אהבתי) אז קשה לי לקחת את הביקורת שלך בצורה שלילית.

    השבמחק
  17. קראתי את המנגה הזאת לפני שהאנימה יצאה, והאמת שנורא נהנתי ממנה בהתחלה. כמובן כשיצאה האנימה הייתי חייבת לנסות לראות כמה פרקים בשביל לראות איך יצא העיבוד, אבל לא היה לי כ"כ ממה להתרשם אז נטשתי את האנימה עוד בפרקים הראשונים.
    מהמנגה המשכתי להנות עד שבשלב כלשהו הרגשתי שהיא נורא חוזרת לעצמה ושהיחסים שלהם הפסיקו להתקדם.

    אף פעם לא חשבתי על הדמות של אוסוי כדמות מיוחדת, לא חסרים זכרים עם עמות שידרה במנגות שוג'ו. אבל אם להתייחס לזה מבחינת התבנית של הטסונדרה, הדמות שלו באמת חידשה.

    השבמחק
  18. אם כבר...

    אחרי שפרסמתי את הפוסט הזה החלטתי לקרוא את המנגה סוף סוף. כרגע אני בצ'פטר 60 (כמעט הדבקתי את מה שתרגמו), ולמען האמת היחסים שלהם עברו כברת דרך די ארוכה!
    לכן אני לא מבינה מתי בדיוק היחסים שלהם הפסיקו להתקדם... אישית אני די מופתעת שזה הגיע לאן שזה הגיע :)
    לא יודעת באיזה צ'פטר הפסקת, אבל אולי כדאי להמשיך?

    בקשר לאוסוי - אני מודעת טוב מאד לעובדה שלא חסרים גברים כאלה (בערך) במנגות שוג'ו. כל מה שכתבתי על אוסוי היה ביחס ל"סדרות צונדרה" (לא למנגות שוג'ו בכללי).
    אמנם אני לא קוראת הרבה מנגה, ובכלל זה גם מנגה שוג'ו, אבל בדרך כלל ממה שראיתי, כשיש גיבור חזק, הגיבורה השוג'ואית היא יחסית "חלשה", ומאוהבת בו מעל הראש כבר מצ'פטר 2.
    וגם כשכבר כן יש לנו גיבורה חזקה, היא חזקה בנוגע לדברים אחרים, או מחליטה שאין לה זמן לזה, אבל לא צונדרה by the book.
    ובסדרות בהן הגיבורה היא צונדרה (ואני לא מדברת על שוג'ו, אלא על... כל היתר), הגיבור ממש חלש.

    זה ממש משעשע האמת, כי רק עכשיו ראיתי את הפוסט שלך בנוגע לסטריאוטיפים של סדרות שוג'ו!
    לחשוב שכתבתי פוסט שנוגע בזה קלות בכזו סמיכות...

    השבמחק
  19. אני חושבת שהפסקתי בין הפרקים 40-50.. כנראה שזה התחיל להרגיש לי מרוח והעלילה הפסיקה לעניין אותי. אולי זה יותר זורם כשקוראים הכל בבת אחת, כי הייתה תקופה ארוכה שפשוט הייתי קוראת צ'אפטר כל פעם שהוא יוצא ולא כמה פרקים ביחד.
    הייתי אולי באמת ממשיכה אבל אני לא ממש קוראת מנגות בזמן האחרון.

    וכן, אחרי שכתבת את זה באמת התחלתי לחשוב על מנגות אחרות ולא הצלחתי לחשוב על עוד אחת עם התבנית הזו של טסונדרה וגיבור חזק.
    אוי, והגיבורה שחזקה אבל רק בנוגע לדברים אחרים, וכשזה מגיע לכל הרומנטיקה היא אותה גיבורת השוג'ו... האמת היא שזה נורא משגע אותי. אם מציגים אותה כדמות חזקה, שתהיה חזקה עד הסוף!
    אישית אני ממש לא סובלת טסונדרה+נמושה. זה גם בדרך כלל אצ'י, אז בכלל..

    השבמחק
  20. באזור ה-40 אני עוד יכולה להבין, כי הם עדין beating around the bush, אבל ב-50 זה כבר בהילוך אחר לגמרי. לדעתי די מרשים בהתחשב בעובדה שהפרק האחרון באנימה הוא צ'פטר 32.
    אם אני עכשיו מסתכלת, זה נראה לי כמו ממש מעט צ'פטרים (63) בשביל פיתוח די משמעותי ביחס לנקודת הפתיחה של הסדרה. היא הלכה הרבה יותר רחוק משציפיתי (אבל עדין בהתאם להיותם י"א-ניקים).

    אני די מרוצה מהעובדה ש"סוף סוף" יש סדרה עם צונדרה וגיבור חזק. נהנתי מכל רגע של אינטרקציה. מיסאקי ממש משעשעת עם ההבעות שלה, אפשר להבין את אוסוי P:
    הלואי וזה היה "מצוי" כמו שאנונימי אומר...

    וכן, כל הקונספט הזה של צונדרה ונמושה הוא חבל, ועוד יותר חבל שזה לרוב אצ'י די רך ומעפן.

    השבמחק
  21. עם כל הכבוד לקאיצ'ו ווה מייד סאמה, יש שוג'ו הרבה יותר טובים מזה. אני חושבת שזה סתם אובר-רייטד בגלל מייד טסונדרה וגיבור בישי, אבל בתכלס, יש אנימות הרבה יותר טובות. חוץ מזה שבמנגה יש הרבה דברים הזויים (לא בקטע של מצחיק, אחרי כמה זמן זה נהייה פתטי), הדמויות מתחילות ממש לעצבן, העלילה לא מתקדמת...
    למה לא לעבור פשוט למנגת שוג'ו אחרת? אני מבטיחה לכם שיש מספיק מנגות שתמצאו אותן מהנות פי אלף מזה.

    השבמחק
  22. אה, עכשיו זה אובר-רייטד? פשוט כל ההודעות על זה בפורומים והפוסטים בבלוגים ביתר הבלוגספרה הישראלית סינוורו אותי. את יודעת "מרוב דובים לא רואים את היער" שכזה.
    חדל סרקזם, זה לא מחמיא לי.


    ואיך העלילה לא התקדמה כש...
    -ספוילרים כבדים-


    ...הם למעשה מתקרבים יותר ויותר זה לזו, מיסאקי מבינה שהיא רוצה את אוסוי, הם מחליטים להפוך לזוג, ואז מיסאקי מחליטה שזה מפגר להסתיר את זה ולשמר את הפאסון הצונדרה של היו"ר (מסיבות עלילתיות אחרות שמסתעפות ביחד עם הסיפור הרומנטי), ולמעשה מגלה את זה לכל בית הספר בתרועות?
    או שאת טוענת שמערכת היחסים שלהם נשארת בדיוק כמו בפרקים הראשונים, בהם אוסוי מציק למיסאקי והיא עדין בורחת ממנו? רק שאני אבין...

    ומצאתי את המנגה הזאת מהנה פי אלף מכל שוג'ו שקראתי כמעט.

    השבמחק
  23. @אנונימי
    במנגות אולי, מבחינת אנימות לא נראה שאפשר באמת להגיד את זה עם המגוון הכל כך קטן(ואפילו יותר מזערי כשמדברים רק על סדרות שהן אשכרה טובות) של סדרות שוג'ו.


    והפוסט עצמו הוא בנוגע לאנימה(אם כי בתגובות האחרונות הייתה קצת יותר התייחסות למנגה).

    ואגב, באותה הזדמנות אפשר לקבל המלצות על כמה שוג'ואים שכל כך יותר טובים ממייד סאמה?

    השבמחק
  24. איך נכנסים לפרק אני מתמצת באתר הזה!?

    השבמחק
  25. איך נכנסים לפרק אני מתמצת באתר הזה!?

    השבמחק